Államvizsga utáni események, feladatok

Az alább olvasható diploma utáni ügyintézés a 2019-ben hatályban lévő jogszabályok alapján íródott. Az ügyintézés menete összességében a jövő években sem változik jelentős mértékben, de a kitöltendő nyomtatványok vagy a hivatalos szervek nevei (az államigazgatás évről évre történő megújulása miatt) változhatnak! Legyetek figyelmesek, mindig érdeklődjetek hivatalos utakon is!
A változásokat írjátok meg nekünk kommentárban vagy e-mailben, és frissítjük velük az oldalt.

Orvossá avatás

Fontos már az elején megjegyezni, hogy mindenről kaptok időben e-mailt. Az orvosavatás kötelező esemény, a diploma kiadásának feltétele, szóval arra a napra tényleg ne tervezzetek semmit. Minden évben a Papp László Budapest Sportarénában rendezi meg az Egyetem az Általános Orvosi Kar diplomaosztóját (avagy menőbben: orvosavatását). Talárt magatoknak kell intézni az egyetemen keresztül. Lesz egy-egy kijelölt nap, hogy felvehesd, illetve hiánytalanul ép állapotban leadd azt. 2019-ben 4.000 forint volt a talárbérlés díja, illetve 10.000 forint kaució, amit visszakapsz (ha nem ment át az úthenger a ruhán).
Egy kis kitérő a képekre: két alkalommal készül kép rólad. Az első a hivatalos egyetemi fotózás. Több képet készítenek, amiket megrendelhetsz, de az egyik taláros lesz az, ami a tablóra is kimegy. Az itt készült képeket digitálisan elküldik neked, illetve későbbi időpontban a fotópapír alapú képeket is odaadják. A második alkalom maga az avatás. Itt is több kép készül rólad (kézfogós dékánnal és rektorral, taláros, csoportképek). Ezeket a képeket általában a talárleadásnál tudod megrendelni és a diplomaátvétellel egy időben tudod átvenni. (fizetni természetesen előre kell)

Maga az ünnepség nagyon felemelő. Egyszerre avatják a magyar, angol és német ÁOK évfolyamokat is. Általában 9 körül kezdődik és délre vége van. Neked természetesen már korábban, kb. 8 körül ott kell lenned, hogy elfoglald a személyre szóló helyed a küzdőtéren. Mert, hogy az avatásra mindenkinek kell belépőjeggyel rendelkeznie. Neked lesz egy saját, névre szóló, és kapsz (általában) 5 darab szabadon felhasználható jegyet. Tehát nem mehet be az ötvenfős nagy család, sajnos. 🙁 A jegyeket a dékániban veszed át ugyancsak egy előre megírt időpontban. Ugyanakkor mindig maradnak felesleges jegyek, amik valakiknek nem kellenek, tehát lehet „üzletelni” velük. Ha okos az évfolyam, összeírja az igényeket és a kínálatot egy helyre, így könnyen kezelhetők a cserék. (magától értetődő, de pénzt nem illik érte kérni)
Lemegy az avatás, mindenki boldog, kint még elcsattannak az utolsó fotók a Sportaréna előtt, aztán ki-ki megy a családdal enni-inni-ünnepelni. 🙂

Diplomaátvétel

A diplomaosztó utáni hetekben vehető át az oklevél. Ha korábban kértél díszdiplomát, azt is itt adják ki. Ennél a pontnál találkozol a dékánival utoljára (jó esetben), így még a bürokrácia talján a kezed alá tesznek néhány aláírandó papírt. Az egyik ilyen az eskü szövege, ami az avatáson a Dékán úr után szépen elmondtál. Még egy utolsó gratuláció az ügyintézőtől, és soha többé egyetem! 😀

Diploma utáni ügyintézés

Alapfogalmak:
ENKK (Egészségügyi Nyilvántartási és Képzési Központ), korábban ÁEEK (Állami Egészségügyi Ellátó Központ): ők azok, akik kiadják majd a működési engedélyed Magyarországra (ők a hatóság)
MOK (Magyar Orvosi Kamara): csak MOK tagként kaphatsz Magyarországon működési engedélyt (ők a szakma)
NEAK (Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő), avagy régi nevén OEP (Országos Egészségbiztosítási Pénztár): ők intézik a pecsétet és a recepteket (ők az egészségügy)

Ha azt hitted, a dékáninál bürokratikusabb rendszer nincs, akkor üdv a magyar valóságban! Most az a feladatod, hogy ne csak papíron, de gyakorlatban is orvossá válj! Minden végzett orvos alanyi jogon kap egy alapnyilvántartási számot (ez a mi esetünkben a pecsétszámmal megegyező). A dékáni megküldi az ENKK-nak a végzett hallgatók adatait, ők pedig legenerálják a számot. Amíg nincs pecsétszámod, addig a névváltoztatáson kívül (amihez csak a diploma kell), nem tudsz mit csinálni. Esetleg az erkölcsi bizonyítványod megigényelheted, hiszen minden munkahely kérni fogja tőled, de annak az érvényessége is csak három hónap! Ügyfélkapun keresztül egy héten belül, postai úton 2-3 héten belül kézhez kapod mint ajánlott küldemény.

0. Pecsétszám: Most jön az a pont, hogy naponta érdemes nézni ezt a honlapot rákeresvén a saját nevedre, hátha van már pecsétszámod. MOK-ot és ENKK-t csak ezzel tudod intézni! Ha meglesz a szám, nagy boldogság, utána indul a móka! 😀
https://kereso.enkk.hu/

1. Pecsétigénylős lap nyomtatása: értelemszerűen kitöltendő, kinyomtatandó, aláírandó, visszaszkennelendő és ezután el kell küldeni a megadott e-mailcímre. Ez semminek sem feltétele, „ráér” otthon megcsinálni. Fontos kiemelni, hogy az orvosi bélyegző és a pro familia recept minden végzett orvosnak (függetlenül attól, hogy külföldön vagy nem szakmában dolgozik, jár! Így MOK tagság sem kell hozzá!
http://www.neak.gov.hu/friss_kozlemenyek/elso_orvosi_belyegzo_igenylese.html
https://www.enkk.hu/index.php/hun/component/content/article/200-nytf-17/594-altalanos-tudnivalok

2. Kormányablak of your choice: új személyi és lakcímkártya. Személyiből ideigleneset kapsz, lakcímkártyából rögtön doktorosat és ez kelleni fog mindenhova. Az új személyihez vigyétek be a diplomát vagy arról egy hivatalos másolatot, különben nyilván nem tudják megcsinálni.🙂 A további ügyintézés érdekében érdemes budapesti lakcímet (vagy legalább tartózkodási helyet megjelölni a lakcímkártyán. A tartózkodási hely felvétele a lakcímkártyára külön procerúda, kell hozzá adásvételi vagy bérleti szerződés és társai – aki esetleg most vágna ebbe bele, olvasson utána rendesen.) 
A nyári szabadságok miatt elég lassú az ügyintézés. Érdemes nagyobb kormányablakba menni, ahol több az ügyintéző (pl. belváros). TAJ- és adókártyát nem kell módosítani, mert az okmány száma attól, hogy dr. került a neved elé, nem változik. Egy kivétel van, ha egyéni vállalkozóként kezdesz el dolgozni, akkor az adókártyán a nevet érdemes módosítani, hogy ne legyen belőle adóügyi kavar a későbbiekben. A személyi és lakcímkártya készítése ebben az esetben ingyenes. A jogosítvány és az útlevél már pénzbe kerül. Útlevelet nyilván csak akkor érdemes csináltatni, ha Európai Unión kívülre utazol. A jogosítványt érdemes hagyni lejárni.

3. MOK: Wesselényi utca 6. az Astoria és a Deák között, a Wesselényi utca elején, a zsinagóga mellett, egy zöld rácsos sarokházban (31-es kapucsengő). Első emelet, de tulajdonképpen a második, az első az csak félemelet. 😀 Az ajtó mellé ki van írva, hogy Magyar Orvosi Kamara, csengetni kell. Érdemes otthon kinyomtatni a hat oldalas pdf-et és értelemszerűen kitölteni. A munkahely még nem kell rá. Pecsét (bélyegző maga) se kell, ha van pesti lakcímed. Ellenben kell igazolványkép (Deák aluljáróban 1000 ft az automata). A MOK ad egy igazolást, hogy jelentkeztél tagnak. A következő ülésükön meghozzák a határozatot, amit meg fogsz kapni postai úton. Az igazoló papír az ENKK-nak kellhet, de nem mindig kérik. Majd a végleges határozatot kell e-mailben elküldeni nekik, ha megkaptuk.
https://mok.hu/tagsagi-informacio/tagfelveteli-eljaras (Itt a „Tagfelvételi kérelem” formanyomtatványra lesz szükséged)

Megjegyzendő, hogy ha nem akarod, hogy a MOK kártyádon szerepeljen a fényképed, fénykép nélkül is elintézhető a belépés.

(Itt azért lesz szükséged a pesti lakcímre, mert különben a lakcímed szerinti illetékes MOK irodában tudnál csak ügyintézni. Ha ez téged nem zavar, nem kell a pesti cím.)

Jelenleg a MOK-ot előzetes időpontfoglalás után lehet intézni, hétfő-csütörtök 9-15 óra között, weblap: www.bpok.hu

4. ENKK: Horánszky utca 24. A Corvin, a Harminckettesek tere és a Kálvin háromszögében, kb. a Mixi mellett. Belépsz az épületbe, jobbra felmész a lépcsőn és ott van egy nagyon kedves férfi a portán, aki segít. Ki kell tölteni egy jelentkezési lapot, ezt bent egy ügyintéző majd ellenőrzi. Jó neki a MOK-os átvételi papír, de ha meglesz az igazolás e-mailben el kell küldeni. Van egy eljárási díj, amit a MOK tagsági igazolás postai úton történő kézhezvétele után kell elutalnod nekik. (ekkor az utalási megbízást is el kell nekik küldeni visszaigazolásként e-mailben)
A működési engedély kiállítása ezek után kb, egy hónap, de ezekkel a papírokkal már tevékenykedhetsz az egészségügyben.

https://www.enkk.hu/index.php/hun/nyilvantartasi-es-tovabbkepzesi-foosztaly-mukodesi-kartya-tovabbkepzesi-programok/orvosok-fogorvosok-gyogyszereszek-klinikai-vegzettseguek/mukodesi-nyilvantartasba-torteno-elso-felvetel?fbclid=IwAR2okv0k09BfPO2zu1aARPbKVWhBrIdcoqQ33Qbwg1A1mK3lUdj3kvsEV6g

Erkölcsi sem kell még sehova, az majd a munkáltatónak, de ügyfélkapun intézve három nap alatt házhoz hozzák. Ügyfélkaput lehet csináltatni a kormányablakban, ha már úgyis arra jár az ember.

Szakképzésbe lépés, egyéb lehetőségek

Erről bővebben az egyetemek szakképzési weboldalán olvashatsz. A Semmelweis Egyetemét itt találod: http://semmelweis.hu/aok/szakorvoskepzes/

Készülj fel rá, hogy újra alulról kell kezdened. Rengeteg tanulni valód lesz, több felelősséggel és kevesebb idővel. Ez embert próbáló, de ha igyekszel mindenkitől és mindenből tanulni, akkor hamar túllendülhetsz a nehezén és akkor már csak nyugdíjadig tartó állandó tanulás vár rád – és egy kis elfogultsággal mondhatjuk, hogy talán a legszebb szakmák egyike.