Bevezetés az információs technológiába (2) – Programozás

Miből áll?Heti 45p elmélet
Heti másfél óra gyakorlat
Kreditérték3
Oktató intézetÓbudai egyetem
Hivatalos honlap
Számonkérés típusa év közben1 Írásbeli (Beadandó)
Vizsga típusaÍrásbeli
Félévek száma1
Szubjektív nehézségi szintKözepesen nehéz

Általános leírás a tárgyról

  • A tárgy alapvető célja, hogy bevezesse a hallgatókat a programozás világába, megtanítsa a programozáshoz szükséges gondolkodásmód elsajátítását.
  • A tárgy nehézségét kihívás meghatározni. Aki már programozott korábban, vagy találkozott bármilyen formában a programozással, könnyen át tud menni. Ellenben sokaknak, akik nem kifejezetten infó orientáltak, nehézséget okozhat, de mindenképp teljesíthető.
  • Eddig Scratch környezetet használtak, ami egy játékos, már-már gyerekes nyelv, amiben LEGO-hoz hasonló elemekből építhetőek fel a különböző struktúrák. Könnyen meg lehet tanulni vele az alapokat, de vannak részei, amelyek megdolgoztatják az ember agyát (főképp a „matekosabb” folyamatok és tömbkezelések).
  • Az előadásokon bemutatják a programozás alapjait, különböző folyamatokat, tételeket és módszereket, amelyek ezen a területen a legfontosabbak. Nagyjából negyedóra szünet után kezdődik a gyakorlati óra, ahol az elmélet anyagát mutatják meg Scratch-ben. Elsőre furcsa lehet, hiszen nem programsorokat, kódokat és parancsokat kell használni, de így átláthatóbbak a feladatok. Illetve aki komolyabban beleásná magát a programozásba, később megteheti különböző szabváloknál.
  • Az elmélet elsőre nyers és ijesztő lehet, de a gyakorlatok alatt könnyebben át lehet látni a különböző folyamatokat.

Évközi számonkérések, vizsga

A vizsga feltétele egy beadandó „házi feladat”, amit a félév során osztanak ki. Mindenki kap egy programozási problémát/feladatot, amelyet a használt nyelvben meg kell oldania. A félév során hasonló feladatokat oldogattok meg, de beadandó valamivel összetettebb. A vizsga egy írásbeli feladatsor az elmélet anyagából.

Tankönyvek, jegyzetek

Javasolt szakirodalom

Könyv/jegyzet címeSzerzőElérhetőség
Algoritmusok, adatszerkezetek I.Sergyán SzabolcsÓE NIK 5014, Budapest, 2016
Algoritmusok, adatszerkezetek II.Szénási SándorÓE NIK 5013, Budapest, 2018

További segédanyagok, avagy honnan érdemes még tanulni?

Nincs kötelező tankönyv vagy jegyzet, az összes előadás anyagát feltöltik a felhőbe. Magához a Scratch-hez különböző YouTube videókból is lehet készülni, de az semmiképp sem elég. Érdemes gyakorolni a felület használatát, mert sok esetben logikusnak tűnhet, amit felépítesz, de nem mindig fogadja el a Scratch a különböző megoldásokat. Sokszor ki kell tapasztalni, mi az, ami mindig működik benne és mik azok a sémák amikre hibát dob.

Személyes tapasztalatok, jótanácsok

Amennyiben van személyes tapasztalatod a tantárggyal, vizsgákkal kapcsolatban, szólj hozzá az oldalhoz alább! Ha nem értesz vagy hiányolsz valamit a tárggyal kapcsolatban, írj közvetlen nekünk, vagy írd le ide kommentben!