szerves kémia I-II.

Miből áll?mindkét félévben heti
1 × 90 perc, és
1 × 135 perc előadás
Kreditértékmindkét félévben 5 kredit
Oktató intézetSzerves Vegytani Intézet
Hivatalos honlaphttp://semmelweis.hu/orgchem/hu/
Számonkérés típusa év közbenmindkét félévben
2 írásbeli zárthelyi
Vizsga típusaaz első félév végén írásbeli
és szóbeli kollokvium,
a második félév végén írásbeli
és szóbeli szigorlat
Félévek száma2
Szubjektív nehézségi szintkifejezetten nehéz tárgy

Általános leírás a tárgyról

  • A tárgy első félévének első hetei a szerves kémia alapismereteinek megismerését szolgálják, amit a legfontosabb funkciós csoportok ismertetése követ, és ez tart egészen a második félév végéig.
  • Az első félévben szénhidrogének, halogénezett szénhidrogének, hidroxivegyületek, kinonok, éterek, kén-, nitrogén-, foszfortartalmú vegyületek, oxovegyületek vannak terítéken.
  • A második félévben ez folytatódik a karbonsavakkal és származékaikkal, szénsavszármazékokkal, helyettesített karbonsavakkal, cukrokkal, nukleinsavakkal, heterociklusos vegyületekkel, aminosavakkal és természetes vegyületekkel.
  • A tárgyat érdemes komolyan venni, mert rendkívül nagy mennyiségű a tananyag, amit egyszerre a vizsga előtt elsajátítani úgy hogy a tudás megbízható legyen, gyakorlatilag lehetetlen.
  • Gyakran esik szó gyógyszervegyületekről, könnyebben megmarad az anyag ha szánsz egy kis időt arra, hogy milyen gyógyszer tartozik az adott vegyületcsoportba, illetve mire használják. (Ez általában el is hangzik előadáson.)
  • Rendkívül megkönnyíted a dolgodat, ha a félév során folyamatosan tanulod azokat az egyenleteket, amik előfordulnak az előadáson, mert a vizsgákra mindent tudni kell.

Évközi számonkérések, vizsga

A kollokvium és a szigorlat is írásbeli és szóbeli részekből áll.

Az írásbeli rész minden témakörre rákérdez, a legtöbb pontot az egyenletek érik, amelyek bármely témakörből érkezhetnek. Ezen kívül van problémamegoldó feladat (pl.: valamilyen vegyület előállítása meghatározott számú lépésben), vegyületek elnevezése, triviális név alapján történő vegyületrajzolás, egyszerű fogalommagyarázat, illetve sokszor előfordul különböző savi erősségű vegyületek savi erősség szerinti sorrendbe rakása. Az írásbeli nehézsége egyrészt az kicsi idő/feladat arányban rejlik, másrészt pedig bizonyos feladatok kevés pontot érnek (pl.: 10 vegyület elnevezése 1 pont az elnevezéses feladatnál), és javarészt az egyenletekkel (1 egyenlet 1 pont, összesen általában 12) lehet sok pontot szerezni. Harmadrészt az írásbeli elfogadásához 60%-os teljesítmény szükséges, a maximális pontszám 27 szokott lenni (itt is jól látszik, mekkora súlya van az egyenleteknek).

Kizárólag sikeres írásbeli után lehet szóbeli tételt húzni és kidolgozni.

Minden lapon 2 tétel van, tehát a párosítások fixek. Szigorlaton a tételek nagy része olyan, hogy egy első féléves és egy második féléves tétel van rajta.

Általánosságban elmondható, hogy aki az írásbeli részen elégséges teljesítményt nyújt, döntő többségében a szóbelin is sikeresen fog majd tejesíteni, de ez értelemszerűen nem garantált; ha nem tudsz hozzászólni a tételedhez, nem engednek át.

Tankönyvek, jegyzetek

Kötelező irodalom és ajánlott jegyzetek

Könyv/jegyzet címeSzerzőElérhetőségSzemeszter
Szerves kémia
I-II-III.
Dr. Antus Sándor,
Dr. Mátyus Péter
eredetiben
nem beszerezhető
mindkét szemeszter
Szerves kémiaDr. Furka Árpáderedetiben
nem beszerezhető
mindkét szemeszter

További segédanyagok, avagy honnan érdemes még tanulni?

Az Antus-Mátyus könyv a hivatalos tankönyv a tárgyhoz. Ez a könyv bizonyos helyeken nem annyira részletes, mint az előadásanyag, de ha folyó szövegben szeretnéd olvasni az órán elhangzottakat, jó támpontot ad. Támpontnak jó, önmagában a vizsgákra nem elég.

A Furka-féle könyv rendkívül részletes, több témakörben is sok olyan ismeretet tartalmaz, ami az előadáson nem hangzik el. A Woodward-Hoffmann szabály viszont egyedül ebben van leírva érthetően.

Alapvetően a vizsgákon azt várják el, ami előadáson elhangzik. Az órákon elő szokott fordulni olyan, hogy néhány diát átugrik az előadó, érdemes arra figyelni hogy mi az ami nem kell, mert nagyon nehéz feladat már a kollokviumra is felkészülni és minden megspórolt óra értékes.

Személyes tapasztalatok, jótanácsok

Amennyiben van személyes tapasztalatod a tantárggyal, vizsgákkal kapcsolatban, szólj hozzá az oldalhoz alább! Ha nem értesz vagy hiányolsz valamit a tárggyal kapcsolatban, írj közvetlen nekünk, vagy írd le ide kommentben!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük