A konduktorképzés 8 féléve alatt a hallgatók megismerkednek a pszichológia, pedagógia, konduktív pedagógia, anatómiai, neuroanatómiai, tantárgypedagógiai/ módszertani tudományokkal. Tanulmányainknak nagy részét képezi az elméleti tudás gyakorlatban való alkalmazása. A képzés rendkívül gyakorlat orientált, részt veszünk a korai fejlesztésben, óvodai és iskolai nevelés-oktatásban és a felnőtt rehabilitációban.
A 8 féléves képzést két részre oszthatjuk: az első évben alapozó tárgyakkal találkozunk, ezt 3 év (túlnyomó részt) tantárgypedagógiai/ módszertani és konduktív pedagógiai tudás elsajátítása követi, illetve ezekhez szorosan kapcsolódó tudományokkal találkozunk.
A hallgatónak kötelezően 240 kreditet kell teljesítenie a 8 félév során, mely félévi átlagban 30 kredit, ebbe bele tartozik a 12 kredit, melyet szabadon választható tárgyakból és a 15 kredit, mely a szakdolgozat megírásából származik.
ALAPOZÓ MODUL
Az első két félév célja: a látásmódunk alakítása és a tudásunk megalapozása. Különböző tudományterületek összefüggéseivel, alapfogalmaik elsajátításával foglalkozunk. Ez az időszak a legintenzívebb a képzésünk során, mind az elméleti, mind a gyakorlati tudás elsajátítását illetően. Alapozó egyéni gyakorlatuk alatt a hallgatók egyik része az első félévben az óvodai területen gyakorlatozik, a másik fele pedig az iskolán, második felévben gyakorlati területet cserélnek.
Az első év végén a hallgatónak három specializáció közül kell választania: óvodapedagógus, tanító vagy pedagógiai rehabilitációs szakember.
Mivel a pedagógiai rehabilitáció szakirány 2021-ben indul nincs információnk az őket érintő specifikus tantárgyakról és gyakorlatról.
Első szemeszter
- A konduktív nevelés alapelvei és története
- Alapozó egyéni gyakorlat 1.
- Alkalmazott ápolástan és gyermekgyógyászat
- Beszédművelés
- Bevezetés a pszichológiába
- Csoportos hospitálás
- Csoportos konduktív nevelési gyakorlat 1.
- Ének-zenei alapismeretek 1.
- Filozófia 1.
- Funkcionális anatómia
- Informatika
- Kommunikáció elmélete és gyakorlata
- Magyar nyelv és helyesírás 1.
- Neveléselmélet
- Neveléstörténet
- Pályaszocializáció 1.
- Szakági testnevelés 1.
Második szemeszter
- Alapozó egyéni gyakorlat 2.
- Bevezetés a didaktikába
- Bevezetés a gyermekirodalomba
- Csoportos konduktív nevelési gyakorlat 2.
- Ének-zenei alapismeretek 2.
- Fejlődés és neveléslélektan
- Fejlődéstan
- Filozófia 2.
- Informatika
- Magyar nyelv és helyesírás 2.
- Motoros diszfunkciók
- Nyelvművelés
- Orthopédia, bevezetés az orthetikába
- Szakági testnevelés 2.
- Testnevelés
SZAKMASPECIFIKUS MODUL
A következő 6 félévben az alapozó tárgyakra épülő specifikus tanulmányainkkal ismerkedünk meg.
Módszertani tudást sajátítunk el az ének-zene, testnevelés, magyar nyelv és irodalom, matematika, természetismeret, vizuális nevelés és technika tantárgyak keretein belül. Elmélyülünk a neuroanatómiában és akonduktív pedagógia társ tudományterületeivel.
Másod év végén a hallgatók két szigorlati vizsgát tesznek: pedagógia-pszichológia és konduktív pedagógia szigorlatot.
2021-től a szigorlat „időpontja” módosul.
Harmadik szemeszter
Tanítói specializáció
- A játék elmélete és gyakorlata
- Bevezetés a testnevelés oktatásba
- Didaktika és tantárgypedagógiák
- Egyéni módszertani gyakorlat 1.
- Ének-zene tantárgypedagógia 1.
- Gyermek és ifjúság irodalom
- Matematika és tantárgypedagógia 1.
- Testnevelés és tantárgypedagógia 1.
- Vizuális nevelés és tantárgypedagógia 1.
Óvodapedagógusi specializáció
- Bevezetés a testnevelés oktatásába
- Vizuális nevelés és módszertana 1.
- Ének-zene és módszertana 1.
- Természetismeret és módszertana 1.
- Játék elmélete és gyakorlata
- Óvodáskorúak irodalma
- Vizuális kultúra
- Testnevelés és módszertana 1.
- Óvodapedagógia
Közös tárgyak
- A konduktív vizsgálat és feladatsor
- Alkalmazott közegészségtan
- Kutatásmódszertan alapjai
- Neuroanatómia
- Személyiségpszichológia
Negyedik szemeszter
Tanítói specializáció
- Ének-zene tantárgypedagógia 2.
- Testnevelés tantárgypedagógia
- Matematika tantárgypedagógia 2.
- Vizuális nevelés és tantárgypedagógia 2.
- Testnevelés és tantárgypedagógia 2.
- Képességfejlesztés és differenciálás az iskolában
- Anyanyelvi tantárgypedagógia 1.
- Óvodások konduktív nevelése
Óvodapedagógusi specializáció
- Vizuális nevelés és módszertana 2.
- Képességfejlesztés és differenciálás az óvodában
- Ének-zene és módszertana 2.
- Természetismeret és módszertana 2.
- Anyanyelvi nevelés módszertana 1.
- Testnevelés módszertana
- Társadalomismeret és módszertana
- Testnevelés és módszertana 2.
Közös tárgyak
- Pedagógia-pszichológia SZIGORLAT
- Konduktív pedagógia SZIGORLAT
- Szociálpszichológia
- Neuroanatómia 2.
- Korai konduktív nevelés
- Konduktív nevelési program
- Óvodások konduktív nevelése
Harmadik év végén a hallgatók ismét szigorlatot tesznek: Neuroanatómiából, mely magába foglalja a 4 félév tudásanyagát.
Ebben az évben kezdődik a tanítási és módszertani tudás gyakorlatban való megjelenése, megfigyelések készítése a tanórákon, illetve a külső és a belső tanítási órák tervezése és vezetése is elkezdődik.
Ötödik szemeszter
Tanítói specializáció
- Adaptált sportok tantárgypedagógiája 1.
- Anyanyelvi tantárgypedagógia 2.
- Konduktív iskolai tanítás
- Matematika és tantárgypedagógia 3.
- Természetismeret és tantárgypedagógia 1.
Óvodapedagógusi specializáció
- Motoros diszfunkció és egészségmegőrzés
- Egyéni módszertani gyakorlat 3.
- Csoportos módszertani gyakorlat (külső)
- Konduktív óvodai nevelés
- Anyanyelvi nevelés módszertana 2.
- Matematika és módszertana 1.
- Bábjáték és módszertana 1.
- Adaptált sportok módszertana 1.
Közös tárgyak
- Gyógypedagógiai alapismeretek
- Felnőttek konduktív nevelése
- Neurológiai kórképek (gyermek) 1.
- A kommunikáció zavarai
- Neurológiai és funkcionális teljesítményvizsgálat
Hatodik szemeszter
Tanítói specializáció
- Pályaszocializáció 2.
- Természetismeret gyakorlata
- Technikai nevelés és tantárgypedagógia 1.
- Természetismeret és tantárgypedagógia 2.
Óvodapedagógusi specializáció
- Egyéni módszertani gyakorlat 4.
- Csoportos nevelési gyakorlat belső 1.
- Csoportos módszertani tanítási gyakorlat belső 1.
- Csoportos módszertani tanítási gyakorlat külső 1.
- Matematika és módszertana 2.
- Bábjáték és módszertana 2.
- Adaptált sportok módszertana 2.
- Szakági testnevelés
Közös tárgyak
- Szociológia (köt.vál.) / Etika (köt.vál.)
- A kommunikáció fejlesztése
- Neurológiai kórképek (felnőtt) 2.
- Neurológiai kórképek SZIGORLAT
- Neuropszichológia
A negyedév viszonylag laza keretek között zajlik, a 8. félévben sok időt kapunk a szakdolgozat megírására, a záró foglalkozás megtervezésére és az államvizsgára készülésre.
Hetedik szemeszter
Tanítói specializáció
- Csoportos tanítási gyakorlat (integrált) 3.
- Technikai nevelés és tantárgypedagógia 2.
- Egyéni módszertani gyakorlat 5.
- Csoportos tanítási gyakorlat (belső) 3.
- Csoportos nevelési gyakorlat (belső) 2.
Óvodapedagógusi specializáció
- Egyéni módszertani gyakorlat 5.
- Csoportos módszertani gyakorlat (integráló) 3.
- Csoportos módszertani gyakorlat (belső) 2.
- Csoportos nevelési gyakorlat (belső) 2.
- Speciális testnevelés
Közös tárgyak
- Alternatív pedagógia (köt.vál.) / Összehasonlító pedagógia (köt.vál.)
- Gyermekjog, gyermek- és ifjúságvédelem (köt.vál.) / Bevezetés a jogi ismeretekbe, gyermekjog (köt.vál.)
- Pszichodiagnosztika (köt.vál.) / A felnőttkor, időskor pszichológiája (köt.vál.)
- Speciális feladatok (köt.vál.)/ Segédeszközkészítés (köt.vál.)
- Pszichopatológia (köt.vál.)/ Személyiségfejlődési zavarok gyermekkorban ( köt.vál.)
- Speciális programok tervezése
- Összehasonlító pedagógiai rehabilitáció
- Neurorehabilitáció
Nyolcadik szemeszter
Tanítói specializáció
- Egyéni módszertani gyakorlat + záró foglalkozás 6.
- Csoportos tanítási gyakorlat (integrált) 4.
Óvodapedagógusi specializáció
- Egyéni módszertani gyakorlat + záró foglalkozás 6.
- Csoportos módszertani gyakorlat (integrált) 4.
Közös tárgyak
- Záródolgozat/Szakdolgozat
- Az integráció elmélete és gyakorlata
- A tanulási nehézségek kérdései (köt.vál.) / Konduktív nevelés ritka kórképekben