Tanulmányaid során találkoztál olyan tárggyal, intézettel vagy témával ami kifejezetten felkeltette érdeklődésed és szeretnéd belevetni magad? Ebben az esetben az egyetemen lévő 3 legismertebb lehetőségről olvashatsz rovatunkban.
TDK
A TDK avagy teljes nevén Tudományos Diák Kör egy kiváló lehetőség az ember számára, hogy elmerüljön a tudományos életben és számos tanulási lehetőségre tegyen szert. Sokan nem tudják, hogy hogyan néz ki ez a dolog, de talán az új tdk alapjai tantárgy mellett szerény irományunk is némi segítséget nyújthat számotokra.
Kezdjük az első kérdéssel: Hogyan lehet tdk-zni kezdeni? Nos ez részben nagyon egyszerű és nagyon nehéz. Minden intézet honlapján elérhető, hogy az adott intézet milyen témákban vezet kutatást és hogy kik vezetik azokat a kutatásokat. Természetesen elérhetőséggel együtt, így ha megtetszik valami akkor könnyedén felveheted a kapcsolatot a megfelelő személlyel. Nos ha ez ilyen egyszerű akkor miért írtam, hogy nehéz? Mert sok ember esetében nem egy téma hanem a tudományos munka vágya fogalmazódik meg, így sokan nem tudják, hogy milyen téma illene az ő stílusukhoz. Ezért nagyon fontos még rögtön a legelején leszögezni, hogy nem témát kell választani hanem témavezetőt. Egy jó témavezetőtől sokat tanulhat az ember, és hihetetlen magasságokba juthat el, sőt sokan partnerként kezelnek és segítenek, hogy saját témát dolgozhass ki. És itt jön a második kérdés.
Ok, ok, de hogyan is néz ki ez az egész? Megvan a témavezető és témát is találtatok akkor mi a következő lépés? Itt minden esetben van egy közös lépés: kapsz egy nagy rakás cikket elolvasásra a témában amit választottatok. Miután jól kiművelted magad, indul a munka. És itt kezdődnek a különbségek. Attól függően, hogy mit választottál két fő irányt különítenék el. Az első ami az elméleti intézetekre jellemzőbb, hogy egy laborban kapsz feladatokat mint pl. különböző minták elemzését vagy elkészítését, eredmények kiértékelését, dokumentálását. A második ami inkább a klinikákra jellemző, hogy közvetlenül betegektől gyűjtesz adatokat egy táblázatba, programba stb.-be és ezeket elemzitek és értékelitek ki. Ez állhat pl. konkrét betegek kikérdezéséből, régi dokumentációkból való kikeresésből, különböző képalkotó vizsgálatok eredményeinek elemzéséből. Mindkét irány következő közös pontja a gyűjtött adatok kiértékelése. Ezt csinálhatja egy statisztikában jártas kolléga, vagy közvetlenül te, attól függően, hogy mennyire tudtad elsajátítani amit biostatisztikából tanítottak anno. Ettől függetlenül érdemes a statisztikai módszereket átismételni, hogy tisztában legyél vele mit csináltok. Ezután jön az eredmények prezentálása: ez egyrészt publikáció formájában történik vagy konferenciákon történő bemutatással. Ilyen konferencia az egyetemen megrendezett éves TDK konferencia.
Fölteszem most arra gondolsz, hogy mi van ha amit csinálok az épp nem tetszik? Nos itt jön az amit korábban említettem, hogy tudnod kell a saját stílusod, mit szeretsz jobban az elméletet vagy a gyakorlatot és kit választottál témavezetőnek. A tanrend miatt a klinikai tárgyakba később nyer az ember betekintést, így előfordulhat, hogy csak később látjuk meg azt az irányt ami tetszik. Ezzel nincs semmi baj, ha valami nem jött be akkor nyugodtan jelezd, hogy te ezt nem tudod tovább csinálni és elengednek. (Azért nem illik utána a rivális intézethez igazolni…) De vajon megéri-e a kitartást és a sok befektetett időt a tdk? Vagy, hogy több témát kipróbáljon az ember? Erre máris válaszolok a következő részben.
Mik is az előnyei a kutatásnak? Nos, számos előnye van. Utolsó évben mindenkinek szakdogát kell írnia, és ha kutatsz valamit akkor rögtön meg is van a témád így nem kell ezzel plusz időt töltened, sőt kis szerencsével még az utolsó év előtt is meg tudod ezáltal írni a szakdogádat. Ha a jövőd szempontjából phd-s álmokat kergetsz vagy rektori pályamunkát szeretnél leadni, akkor hasonlóan a témádból meg tudod írni ezeket. Későbbi munkád szempontjából is előnyös lehet a dolog, ugyanis ha a kinézett jövőbeli munkahelyeden tdk-zol vagy klinikai munkázol akkor nagyobb az esélye, hogy felvesznek oda. Egyetemi éveid során rengeteg pályázati lehetőségbe fogsz belefutni amik külföldi tanulmányutakat vagy gyakorlati lehetőségeket kínálnak számodra. Ezeknél gyakran feltétel vagy előny ha az ember tdk-zik vagy klinikai munkát végez, sőt van olyan is ami csak akkor lehetséges ha a témádat elvitted konferenciára. És ezzel elérünk a korábban említett éves egyetemi tdk konferenciához. Itt egy bizottság és a blokkodban lévő többi résztvevő előtt prezentálhatod munkádat ezáltal értékes tapasztalatokat és kritikát nyerhetsz a témád szempontjából. Érdemes előadói készségeid fejlesztése az alkalomra, ugyanis ha nagyon jó vagy akkor akár az első három helyezés egyikét is elérheted a konferencián, mely további lehetőségeket nyit meg számodra. A helyezést elérők számára ugyanis további pályázati lehetőségek nyílnak külföldi konferenciákra, sőt az első két helyezést elérők még a két évente megrendezett Országos tdk konferenciára is tovább juthatnak, ahol a többi egyetem kiválóságaival ismerkedhetnek és mérhetik össze tudásukat.
Remélem egész hosszúra sikeredett irományom némi betekintést ad számotokra a tdk-ba és az általa nyújtott lehetőségekbe.